Ga naar de hoofd inhoud
MENU

Is een Epoxy Vloercoating Geschikt voor een Garage?

epoxy vloercoating garage

Een epoxy vloercoating is zeer geschikt voor een garage. De coating zorgt ervoor dat schade aan een garagevloer definitief verleden tijd is. Ook zijn vlekken en vuil heel makkelijk van een epoxy coating te verwijderen.

Vallend gereedschap, sporen van autobanden of gemorste olie zijn dus geen probleem meer.

Zo blijft een garagevloer dankzij een eenmalige, relatief kleine investering er prima uitzien. Een epoxy vloercoating voorziet een garage bovendien van een verbluffend frisse en moderne uitstraling.

Waarom een epoxy vloercoating voor een garage

Sinds ruim 5 jaar weet dit type coating vooral zijn weg te vinden in allerlei ruimtes waar géén woonfunctie van toepassing is. In huishoudelijke vertrekken is een epoxy coating namelijk wat te hard en te koud.

Bovendien zorgt de hardheid van epoxy, toegepast in huishoudelijke ruimtes, dat loopgeluiden (of geluiden ontstaan door de verplaatsing van meubels) bijzonder goed door de coating worden geleid. Zo kan gemakkelijk geluidsoverlast ontstaan.

In een garage zijn de hardheid, geleiding en de koude van epoxy uiteraard geen probleem.

In de meeste gevallen wordt een epoxy coating over een betonvloer in een garage aangebracht.

Er kan gekozen worden voor een matte of juist glanzende afwerking in elke denkbare kleur (hoewel wit- en grijstinten bijna altijd het mooist lijken). Doorgaans worden epoxy’s verkocht met een glanzende afwerking in een grijze tint.

Omdat de epoxy coating relatief dun is (vaak rond een halve millimeter) ontstaat soms wel een lichte textuur in de coating (daarover later meer).

Met een coating ontstaat eigenlijk geen nieuwe vloer, maar wordt een bestaande vloer verfraaid en beschermd. Ideaal dus voor een garage waarin ook werkzaamheden plaatsvinden.

Ziet jouw garagevloer er nog goed uit en is deze niet bedekt met olie-, smeer-, benzine- of vetvlekken? Dan bestaat zelfs de mogelijkheid een transparante epoxy coating aan te brengen.

Met een dergelijke doorzichtige coating wordt de uitstraling van de originele vloer behouden terwijl deze optimaal wordt beschermd. Je kan dit vergelijken met het vernissen van hout.

De voordelen van een toegebrachte epoxy coating op een garagevloer zijn:

  • Een harde toplaag die zorgt dat beschadigingen minder snel optreden
  • De speciale samenstelling van de epoxy maakt deze kunststof uitstekend bestand tegen middelen met een lage pH-waarde of juist met een sterk alkalisch karakter
  • De coating zorgt ervoor dat vloeistoffen niet in de ondervloer kunnen trekken omdat de coating ondoordringbaar is
  • Vuil en vocht zijn veel gemakkelijker te verwijderen dan van een betonvloer, een dweil is voor een epoxy coating al voldoende
  • Het strakke uiterlijk van de vloer werkt door in het hele vertrek: elke garage ziet er met een epoxyvloer stukken beter uit
  • Zelf aan te brengen (met de juiste, nauwgezette werkwijze en nodige voorzorgsmaatregelen)
  • Relatief geringe investering

Nadelen van een epoxy vloercoating in de garage

Zijn er dan geen nadelen verbonden aan een epoxy vloercoating in een garage? Er zijn twee mogelijke nadelen verbonden aan deze coating toegepast in een garage.

Ten eerste kan de lichte textuur van de coating juist in een wat sneller vuil wordende ruimte, zoals een garage, dit vuil doen ophopen. Als voor een heel lichte kleur van de coating wordt gekozen kan dit vuil dan wat meer opvallen.

Dit verschijnsel treedt vooral op bij coatings die over een betonvloer zijn gelegd die nog veel oneffenheden bevat.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de onderliggende betonvloer zo egaal mogelijk is voordat de coating wordt aangebracht (hierover later meer). Hierbij geldt de regel: hoe egaler de betonvloer, hoe minder textuur in de epoxy.

(Hierbij moet ik wel opmerken dat ik een lichte textuur geen enkel probleem vind: dit zorgt juist voor wat meer grip dan een gladder oppervlak.)

Let daarnaast dus op dat niet voor een te lichte kleur van de epoxy wordt gekozen.

Een tweede nadeel van een epoxy vloercoating is diens gevoeligheid voor UV-straling.

Afhankelijk van het gegeven of jouw garage veel direct zonlicht ontvangt kan dit UV-licht zorgen voor een (weliswaar lichte) verkleuring. Ook bij dit tweede nadeel treedt dit verschijnsel vooral op bij licht gekleurde coatings.

Tegenwoordig worden daarom vaak UV-straling werende middelen aan de epoxy toegevoegd. Je bent sowieso beschermt tegen enige vorm van verkleuring als jouw garagevloer geen of slechts weinig daglicht ontvangt.

Zelf een epoxy coating aanbrengen op de garagevloer

Het is goed mogelijk zelf een epoxy coating over een garagevloer aan te brengen. Als je dit zelf doet bespaart je dit een aanzienlijk bedrag dat je anders kwijt zou zijn geweest aan de inzet van professionele verwerkers.

Ik vind een epoxy vloercoating dan ook zo geschikt voor een garage omdat je de epoxy zelf kan aanbrengen.

  • 1. Als je zelf een epoxy coating over je garagevloer gaat aanbrengen zorg dan eerst dat de betonnen vloer geheel schoon is. Dat betekent naast grondig stofzuigen ook olievlekken zoveel mogelijk verwijderen.

    Om olievlekken van beton te verwijderen gebruik ik in eerste instantie afwasmiddel, en als het daarmee niet lukt gebruik ik thinner.

    De methode met het afwasmiddel is simpel: insmeren, een aantal uren laten inwerken en de vlek vervolgens afnemen met ruim schoon water. Daarna de behandelde plekken goed laten drogen (dit is erg belangrijk).

    Lees voordat je begint met het aanbrengen van de epoxy ook de aanbevelingen die staan onder het kopje ‘Aandachtspunten vóór het aanbrengen van epoxy op de garagevloer’ (zie verderop in dit artikel)

  • 2. Na het schoonmaken van de betonvloer is het tijd de primer gereed te maken.

    De primer hecht goed aan de betonvloer én aan de epoxy en zorgt daarmee voor een sterke vloer. Let op dat je voor een gladde, gevlinderde betonvloer andere primer gebruikt dan voor een ruwe betonvloer met veel pinholes.

    Er bestaan zelfs primers voor vochtige betonvloeren. Let dus goed op wat voor kenmerken jouw betonnen garagevloer heeft en stem daar de primer op af.

    Soms bestaat de primer uit één element maar vaak ook uit twee. Als de primer uit twee componenten bestaat mix het geheel dan zorgvuldig (ik gebruik daarvoor een verfmenger op een boormachine).

    Neem je niet RUIM de tijd voor het mixen van de primer componenten dan bestaat de kans dat de epoxy coating later gaat scheuren. Lees dus goed op de verpakking wat de aanbevolen mengtijd is.

  • 3. Met een vloertrekker wordt de primer na het mixen over het vloeroppervlak verdeeld. De meeste vloertrekkers trekken niet over de gehele lengte van de rubberachtige trekker, en daarom kan de primer langs de vloerranden het beste met een kwast worden aangebracht.

    Zeker als je garage wat groter is raad ik aan een vloertrekker met lange steel te gebruiken. Dit werkt sneller en ontlast je rug meer dan met het gebruik van een vloertrekker met korte steel.

    Nadat je de primer over het vloeroppervlak hebt getrokken rol je de primer na met een verfroller op een steel. Zorg dat je zowel horizontaals als verticaal narolt.

    Om de zolen van je schoenen te beschermen kan je om je schoenen plastic zakken binden. Werk bij het narollen NAAR een uitgang van de garage toe: zo kan je de ruimte verlaten zonder de primer herhaaldelijk te betreden.

    Het narollen doe je om ervoor te zorgen dat de primer zelfs in de kleinste inkepingen van het beton doordringt. Druk niet overdreven hard, maar met een lichte druk.

    Zorg dat het proces van de primer aanbrengen niet te lang duurt. Als iemand je kan helpen is dat ideaal. Na het aanbrengen van de primer moet je deze minstens één dag (24 uur) laten drogen. Let wel op dat de daadwerkelijke epoxy coating binnen 45 uur wordt aangebracht.

  • 4. Na het opharden van de primer kan je daadwerkelijk de epoxy coating gaan bereiden. Deze bestaat doorgaans uit de epoxy zelf, een kleurstof (pigment) en een verharder.

    Ook deze componenten moeten nauwgezet worden gemengd. Gebruik voor het mengen ook nu een spiraalmenger welke is aangesloten op een boormachine.

    Het is belangrijk de juiste verhouding tussen epoxy, kleurstof en hardener te gebruiken. Deze verhouding verschilt per coating en daarom is het zaak de gebruiksaanwijzing van jouw specifieke epoxy coating GOED te lezen.

    Tip: wil je zeker zijn dat je epoxyvloer niet te glad wordt waardoor slippen mogelijk is? Voeg dan een hoeveelheid speciale epoxy anti-slip korrels aan je mengsel toe.

  • 5. Tijd om de epoxy aan te brengen. In verband met de verwerkingstijd van de ontstane epoxy coating kan je het verdelen van de epoxy over de vloer het beste met twee personen uitvoeren. Het handigst is om samen vanaf de wanden naar de uitgang toe te werken.

    Gebruik hiertoe wederom een verfroller op een steel maar begin met het aanbrengen van de epoxy langs de randen van de vloer met een kwast.

    Let ook nu op dat de coating zowel in het horizontale als verticale vlak wordt aangebracht, omdat alleen zo een optimale dekking ontstaat. De ideale laagdikte is zo rond de 0.8 millimeter.

    Verwerkingswijze epoxy vloercoating naar de garage-uitgang toe
    Verwerkingswijze epoxy vloercoating naar de garage-uitgang toe
  • 6. Laat de epoxy na het aanbrengen twee dagen drogen. Na deze twee dagen is de vloer te betreden en kan je kijken of de coating overal gelijkmatig en correct is aangebracht.

    Pas na een week is de epoxy volledig uitgehard en is de garage weer klaar om volledig in gebruik te worden genomen.

Aandachtspunten vóór het aanbrengen van epoxy op de garagevloer

Ten eerste moet je er altijd voor zorgen dat de betonnen ondervloer zo vlak mogelijk is.

Is dit niet het geval, en zijn er dus nog kleine uitsparingen en scheuren in het beton aanwezig terwijl de coating wordt aangebracht, dan zullen deze deels gevuld worden en dus géén vlakke verbinding met het omliggende beton vormen.

Het resultaat is dat kleine naden van de betonvloer dan niet zijn bedekt met de coating.

Daarnaast kunnen niet weggewerkte oneffenheden van de betonvloer, als deze eenmaal bedekt zijn met een laagje coating, juist nog opvallender worden. Zeker als er zich vuil in ophoopt.

Om dit nadeel te voorkomen is het belangrijk de betonvloer vóór het aanbrengen van de epoxy coating te egaliseren, of er tenminste voor te zorgen dat gaten en scheuren zo veel mogelijk worden opgevuld met bijvoorbeeld (kant-en-klaar) metselmortel.

Ten tweede vereist het aanbrengen van de coating de nodige veiligheidsmaatregelen.

Zo is het dragen van beschermende handschoenen een must. Omdat de epoxy (en vooral de verharder) gevaarlijk is bij contact met de ogen is het aan te raden een veiligheidsbril te dragen.

Ga je nog een stap verder, en wil je ook je kleding beschermen tegen de invretende werking van epoxy, draag dan een overall.

Het allerbelangrijkste bij de toepassing van epoxy is een goede ventilatie van de werkruimte. Zorg er dus voor dat ruim frisse lucht het vertrek kan bereiken.

Zijn de epoxy dampen werkelijk zo kwalijk? Helaas wel. Er worden nog regelmatig meldingen gemaakt van epoxy aanbrengers die tijdens het toepassen (of de uithardingsfase) lichamelijke klachten ontwikkelen zoals jeuk en roodheid.

Let tot slot goed op de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid tijdens het aanbrengen van zowel primer als epoxy.

Een te lage omgevingstemperatuur kan zorgen voor een heel lange uithardingsperiode. Het gevaar bestaat dan, dat de vloer te vroeg wordt betreden en daardoor beschadigt. Zorg daarom dat de temperatuur nooit lager is dan 10 graden Celsius.

Een te hoge omgevingstemperatuur zorgt juist voor een sterk versnelde uithardingstijd. Hierbij verhardt dan eerst de buitenste laag van primer of epoxy. Hierdoor wordt de diepere laag juist afgesloten: de gewenste geleidelijke opdroging vindt hierdoor niet goed plaats.

“Het beste is een verwerkingstemperatuur rond huiskamer niveau aan te houden (dus tussen de 18 en 21 graden Celsius).”

Heb je te maken met een garage waarin een hoge luchtvochtigheid aanwezig is? Zorg dan dat de luchtvochtigheid niet hoger is dan 75% (dit is al behoorlijk vochtig aangezien een normale luchtvochtigheid tussen de 40% en 55% ligt). Je kan dit makkelijk checken met een elektrisch hygrometertje.

Conclusie

Je hebt gemerkt dat het aanbrengen van een epoxy vloercoating de nodige voorbereidingen en een strikte naleving van de gebruiksaanwijzing vereist.

Neem je deze moeite, dan kan je na het aanbrengen van de coating decennia lang genieten van een mooie en beschermde vloer in jouw garage.

Alle benodigdheden voor zowel primer als coating verzamelen kan even duren, maar een zorgvuldige selectie is belangrijk als je een zo perfect mogelijk eindresultaat wil hebben.

Helaas zijn de verkrijgbare producten in grote bouwmarkten vaak van mindere kwaliteit en sta je er bij vragen alleen voor.

Tip: koop alle benodigde materialen zoals primer, epoxy en kleurstof in één keer in een handig pakket. Ik raad je aan een kwalitatief hoogstaand, kant-en-klaar epoxy vloercoating pakket speciaal voor garages te kopen (google hier even op).

Ik hoop in elk geval dat deze informatie je duidelijk heeft gemaakt dat een epoxy vloercoating op vele verschillende manieren een UITKOMST is voor het verfraaien en beschermen van een garagevloer - en daarmee dus zeer geschikt is voor gebruik in een garage.

Ik wens je alvast veel plezier met je gecoate garage toe!

Recente artikelen

blender-of-staafmixer-gebruiken

Blender of Staafmixer Gebruiken?

Ik wilde groente en fruit (en misschien af en toe wat noten of ijs) kunnen fijnmalen om zo een gezonde lunch, ontbijt, soep, saus of smoothie te kunnen maken. Zowel een staafmixer als een blender kunnen voor dit vermalen worden gebruikt. Na het uitproberen van het vermalen van verschillende soorten etenswaren met een blender é […]

LEES MEER

 
aeg-6000-series-review

AEG 6000 Series Review

Een AEG wasmachine uit de 6000 serie: een top wasmachine maar ook wat mindere punten. Lees er hier alles over. Toen ik voor het eerst hoorde van deze wasmachine dacht ik dat met het getal ‘6000’ het toerental werd aangegeven… Niet dus! Tegenwoordig is een maximaal toerental (het aantal wentelingen dat de […]

LEES MEER